10.EVALUATE THE WEBSITE

Steg 10: Utvärdera och sätt upp nya mål

Att utvärdera din hemsida och ditt affiliatesamarbete är bra på många sätt. Det hjälper det dig bland annat att få koll på hur din affiliatekarriär ser ut, om den går i rätt riktning eller om du behöver göra förändringar. Utvärderar du ofta ökar du chansen att lyckas bli en bra affiliate. Ett smart knep när det gäller utvärdering är att till att börja med utvärdera din hemsida och ditt affiliatesamarbete för sig, för att sedan använda informationen du får för att göra en sammanlagd bedömning av ditt affiliatesamarbete. Att utvärdera din hemsida kan du bland annat göra genom att ställa vissa väsentliga frågor till dig själv.

Frågor kan exempelvis vara;  fungerar hemsidan som du du vill? Är ditt innehåll och din hemsidas funktioner uppskattad av dina besökare?  Har du  ett tillfredsställande dagligt besöksantal? Är den optimerad för bästa prestande i kombination med kvalitén? Finns det något område som behöver förbättras/tas bort? Listan på frågor kan göras lång och generellt kan man säga att ju fler självkritiska  frågor dessto bättre.

När du utvärderar kan det vara bra att titta dels på hur din hemsida har utvecklats men även hur ditt affiliatesamarbete har gått. Som affiliate har du allt som oftast tillgång till statistik från din affiliatepartner, då det ligger i båda parters intressen att du lyckas och blir en så bra affiliate som möjligt. Ta dig tid att gå igenom statistik över dina affiliatelänkar, hur många besökare som klickat på dem, vilka länkar som går bäst samt vilka dagar/veckor som genererar flest besökare till din affiliatepartner.

Informationen som du får när du utvärderar din hemsidaoch ditt affiliatesamarbete kan du sedan ställa i relation till varandra. Hur ser exempelvis sambandet mellan antalet besökare ut jämfört med antalet slussade kunder till din affiliatepartner? Vilken typ av innehåll på din hemsida tilltalar dina besökare mest, samt vilket innehåll får dina besökare att vilja klicka på dina affiliatelänkar?

Ett bra tips kan vara att skriva ner eller på annat sätt dokumentera dina utvärderingar. Det blir då enklare att jämföra och se hur du du lyckas i din affiliatekarriär.

Hur du sedan väljer att fortsätta driva din hemsida och din affilliatekarriär är givetvis helt upp till dig. Vill du dock fortsätta att utvecklas och tjäna pengar kan det vara bra att sätta upp nya utvecklingsmål som omfattar både din hemsida och ditt affiliatesamarbete. Förslag på utvecklingsmål kan exempelvis vara;  att din hemsida ska nå upp till ett visst antal besökare per dag/mån/år, att en eller flera nya funktioner ska lanseras, att utöka marknadsföringen eller att öka intäkterna från en eller flera  affiliatepartners. Vilka nya mål du i slutändan sätter upp bestämmer du givetvis över själv, utifrån vad som passar just dig.

Tänkvärt:
Genom att hela tiden utvärdera och sätta upp nya utvecklingsmål håller du sin hemsida och ditt affiliatesamarbete igång och i riktning mot framtiden. För även om allt går bra i dagsläget och du gör fina resultat kommer konkurrensen alltid ifatt om du inte ser till att hela tiden försöka ligga steget före. Med hjälp av tydliga mål och regelbundna utvärderingar underlättar du för dig själv att lyckas så bra som möjligt med att bli en framgångsrik affiliate, samt ökar dina chanser att  tjäna mycket pengar.

Nu är affiliateguiden slut och vi hoppas att den har bidragit med både kunskap och inspiration.

Finns det något som ni tycker att vi borde förklara närmare eller något som vi borde lägga till, kontakta oss gärna via mejl: support@bliaffiliate.se.